Blog

Eet je groenten beter rauw of bereid?

Ontstellend verlies aan vitaminen

In het programma ‘Over eten’ van 17/05 vergeleek men het vitaminegehalte van verse soep en soep uit blik, brik en zakjes. En wat bleek daaruit? Als je rauwe groenten bereidt, is er een ontstellend verlies aan vitaminen. Het verlies is zo groot, dat verse soep uiteindelijk minder vitaminen bevat dan soep uit zakjes (waarbij de groenten werden gevriesdroogd)! Op het eerste zicht pleit dit niet alleen voor het eten van soep uit zakjes, maar ook om je groenten zo rauw mogelijk te eten. Maar is dit wel zo?

Meer groenten en dus ook meer vitaminen

Als je zelf kookt, heb je ongetwijfeld al gemerkt dat je veel meer gestoofde wortels dan rauwe wortels nodig hebt. Een grote, geraspte wortel is vaak al voldoende voor één persoon, maar voor gestoofde wortels heb je er drie tot vier nodig per persoon. Van bereide groenten eet je een grotere portie en dus… ook meer vitaminen.

Betere opname van voedingsstoffen

In hetzelfde programma ‘Over eten’ zei de voedingsdeskundige dat sommige voedingsstoffen beter uit bereide groenten worden opgenomen dan uit rauwe. Ze gaf als voorbeeld caroteen, maar dat geldt voor meer voedingsstoffen. Hoe komt het dat de opname van voedingsstoffen beter is als groenten bereid worden? Een wetenschappelijke verklaring kan ik je niet geven, maar wel een heldere kijk vanuit de Ayurveda. Als we door de ‘Ayurveda-bril’ naar rauwe versus bereide groenten kijken, zien we dat hun eigenschappen veranderen.

rauw

  • hard: Rauwe groenten bevatten veel harde vezels. De celwanden zijn taai en geven de voedingsstoffen moeilijker vrij.
  • koud: Rauwe groenten zijn koud.
vegetables-2135733_960_720

bereid

  • zacht: Bij bereide groenten zijn de vezels en celwanden zachter. Voedingsstoffen komen gemakkelijker vrij.
  • warm: Bereide groenten eet je warm.
wok

Algemeen geeft de Ayurveda de voorkeur aan bereide groenten: niet alleen omdat die zachter zijn en dus beter verteerbaar, maar ook omdat die warm zijn. Warmte is een zeer belangrijke eigenschap: warmte is energie! Als je (groenten) warm eet, zal je uiteindelijk meer energie overhouden. De Ayurveda maakt wel een onderscheid tussen de verschillende energietypes: Zo kan een VATA-type beter helemaal geen rauwkost eten, maar KAPHA’s of PITTA’s wel een klein beetje.

Hoe bereid je groenten?

Van bereide groenten kan je dus niet alleen meer eten, maar ook gemakkelijker voedingsstoffen opnemen. Om echter zo weinig mogelijk vitaminen te verliezen, is het aan te raden om de groenten zo kort mogelijk te koken, te stoven of te stomen. Eet bereide groenten best onmiddellijk op of warm ze nadien nog maximaal één keer opnieuw op. Zo kan je met een gerust geweten kiezen voor een warme wok in plaats van voor een ‘gezond’ slaatje!

En de soep uit zakjes? Laat die maar links liggen: soep uit zakjes bevat wel meer vitaminen, maar ook meer kleurstoffen, bewaarmiddelen, verdikkingsmiddelen, smaakversterkers,…

Nood aan meer inzichten over gezonde voeding?

Kijk ook naar mijn favoriete programma ‘Over eten’ of… kom een infosessie in onze praktijk bijwonen. Meer praktische informatie over de infosessies vind je op de kalender.