Blog

Is de voedingsdriehoek echt achterhaald?

Van klavertje 4, naar voedingsdriehoek, naar …?

Ken je het “klavertje vier” over gezonde voeding? Met dat beeld over gezonde voeding ben ik grootgebracht. Intussen werd het klavertje vier echter grondig aangepast en omgevormd tot een voedingsdriehoek of -piramide. Die voorstelling bleek correcter want ze visualiseerde ook de volgorde van belangrijkheid door alle noodzakelijke voedselgroepen te “stapelen”. Nu waait er opnieuw een nieuwe wind in de voedingsleer. Dokter Verburgh zou de intussen welbekende voedingsdriehoek namelijk willen vervangen Nike Lawrence Guy Jersey door een zandloper. En dan hebben we het nog niet over “de schijf van 5” gehad natuurlijk. Maar hoe zit het nu? Wat is nu écht belangrijk bij gezonde voeding?

Ik gooi even alle vormpjes overboord en som gewoon de 7 belangrijkste aandachtspunten helder voor je op.

7 waarheden aangaande gezonde voeding

Groenten mogen absoluut het hoofdaandeel van je maaltijd vormen. Hoe meer, hoe beter zelfs. Die bereid je trouwens best warm. Over aardappelen zijn heel wat taboes, maar een aardappel is een groente en dus mag je ook daar in alle gemoedsrust van smullen. Alleen kies je er best voor om niet elke dag aardappelen te eten. Gewoon gekookt of gestoomd zijn ze het gezondst. Puree en frietjes zijn minder interessant.

Met granen bedoelen we volle granen of graanvlokken. Afgeleide graanproducten zoals brood, pasta of ontbijtgranen kan je beter vermijden. Goede volle granen zijn bijvoorbeeld: rijst, gierst, amaranth, quinoa, boekweit, haver,… Granen en graanvlokken bereid je best warm omdat ze dan beter verteren.

Ps: Kleine porties granen zijn voldoende om je energie op peil te houden.

Eiwitten kan je opdelen in plantaardige en in dierlijke eiwitten. Plantaardige eiwitten vind je bijvoorbeeld in linzen, alle soorten bonen, erwten, noten, zaden en pitten. Goede dierlijke eiwitten zijn bijvoorbeeld gevogelte, vis en ei. Wissel zo veel mogelijk plantaardige en dierlijke eiwitten af.

Om te bakken kan je bijvoorbeeld kokosolie, ghee of olijfolie gebruiken. Wissel het type olie af volgens het gerecht of de smaak. Olijfolie, koolzaadolie, lijnzaadolie, walnotenolie en sesamolie kan je perfect aan koude en warme bereidingen toevoegen. Een scheutje sesamolie door de wok roeren geeft bijvoorbeeld extra smaak en is extra gezond.

Kruiden en specerijen mag je echt naar hartenlust gebruiken. Behalve omwille van de extra smaak zijn kruiden ook heel interessant voor de spijsvertering. Ze verhogen de verteerbaarheid en helpen afvalstoffen uit het lichaam te verwijderen. Je kan je gerechten bijvoorbeeld kruiden met groene tuinkruiden zoals tijm, oregano, koriander en basilicum of er verrassende specerijen aan toevoegen zoals zwart mosterdzaad, komijnzaad, gember, kurkuma, zwarte peper, koriander, kaneel, kruidnagel, anijs, … Ook Himalaya zou of Keltisch zeezout zijn echte aanraders.

Niet alle kruiden en specerijen zijn super gezond. Hete kruiden zoals chili, harissa, cayennepeper en tabasco kan je best in beperkte mate gebruiken en ook keukenzout en zoetmiddelen kan je best maximaal vermijden.

Fruit is “apart” voedsel en je eet het ook best “apart”. Een half uur voor de maaltijd of als afzonderlijk vieruurtje is perfect. Gestoofd of gestoomd fruit kan ook. Dat verteert beter en je mag het ook combineren met andere voedingsmiddelen. Wat denk je bijvoorbeeld van havermoutpap met gestoofde frambozen. Klinkt lekker hé? Let wel op: 1 à 2 porties fruit per dag is echt meer dan voldoende!

Water op lichaams- of kamertemperatuur is en blijft de beste dorstlesser. Ook kruidenthee is altijd ok. Alle andere dranken heb je niet echt nodig. Meer nog, ze zullen je lichaam onnodig extra belasten. Koffie, frisdrank, fruitsappen en alcohol drink je best enkel in het weekend of op feestelijke aangelegenheden.

Tip: Geef je water extra smaak met een schijfje komkommer of een beetje citroensap. Lekker fris, dorstlessend en helemaal ok!

Meer weten over gezonde voeding? 

Voedingsconsulente Annelies De Graeve gaat dieper in op de voedseldriehoek en gezonde voeding in de Eet je Energiek infosessies en workshops. In de kalender kan je nagaan waar en wanneer de volgende infosessie plaatsvindt. Neem zeker ook eens een kijkje op Annelies’ persoonlijke facebookpagina